mandag den 12. november 2012

DIY // Puder med Dyremotiv


Lav dine egne pudebetræk med dyremotiver ud af By Nord viskestykker

Hvis du laver noget ud fra mønsteret, så læg endelig en kommentar, så jeg kan linke til dig :-)






Køb viskestykker med de ønskede motiver, og start med at vaske dem.
Spræt syningen op hele vejen rundt, og fjern alle løse tråde. Stryg herefter motivet med et dampstrygejern, så kanterne bliver glattet ud.

Klip et kvadrat på 52x52 cm på det stykke af motivet du ønsker. Husk at der går ca. 1 cm i hver side til sømrum.

klip 2 stykker stof ud af bomuldsstof til bagsiden i den ønskede farve på henholdsvis 52x40 cm og 52 x 23 cm. Zig-zag alle kanterne på de 3 stykker stof.

Der skal laves et oplæg på en enkelt af kanterne på hvert stykke bagsidestof. Det skal være på de kanter, der ikke skal syes fast, og derfor bliver synlige.

Sæt tittekanten fast på retsiden af stoffet med dyremotiv, og sy tittekanten fast - følg evt. denne guide. I Laralils guide laver hun selv tittekanten, der dog også kan købes færdiglavet.


Monter bagsiden ved først at sætte det store stykke stof fast for oven med nåle.


Og sæt derefter det lille stykke stof fast nederst med nåle. Sy så hele vejen rundt med den hvide side opad, så du kan følge den eksisterende syning, fra da tittekanten blev syet på. Vend herefter retsiden udad og se, om tittekanten ser regelmæssig ud.

Vælg de knapper du ønsker at bruge. Jeg bruger altid vintage knapper, og håber på, at jeg kan finde nogle der er ens :-)

Når du har fundet de knapper du ønsker at bruge, skal der laves knaphuller på bagsiden. Mål så afstanden fra kanten er den samme i begge sider. Jeg laver knaphullerne på symaskinen.
Når du skal sy knapperne i, kan jeg anbefale at fylde en pude ind i betrækket, så du får sat knapperne de rigtige steder. Jeg har i hvert fald erfaring med, at man ikke bare kan se hvor de burde sidde, når betrækket er tomt, og derfor glattet helt ud.

Slut af med at brodere en signatur i hjørnet på bagsiden, eller sy en mærke på, hvis du har sådan et.

8 kommentarer:

  1. Ej hvor sjovt - har lige præcis tænkt på de puder idag, hvordan man laver dem og hvor man kan købe stoffet henne med dyrene :D

    Så det ved jeg nu og skal helt sikkert igang med at sy puder efter din DIY :)

    Kh Sabrina / brineh.blogspot.dk/

    SvarSlet
  2. Hvor er de fine. :)
    Jeg har selv lige syet puder af viskestykker med dyreprint, dog fra fakta.. :D
    Mangler bare at ta' nogle billeder af dem.

    Ha' en god aften.

    www.badutspringeren.blogspot.dk

    SvarSlet
  3. NØØØØJ hvor smart fundet på - MANGE TAK for tippet ;O) Mange hilsner Betina (ville være hyggeligt du kiggede forbi hos mig) ;O)

    SvarSlet
  4. Vildt lækre puder du laver. God ide:-)
    Kh Christina

    SvarSlet
  5. Tusind tak for den gode DIY - Tænkte inden jeg tjekkede ind på din blog 'det er sikkert med transfer-papir eller andet 'møgsommeligt' arbejde' - det her er jo meeeget lettere (og billigere - det er jo vildt hvad de skal have for en pude med et dyr på - hva'?)

    SvarSlet
  6. Hej lækre puder, sælger du dem ikke?

    SvarSlet
  7. Vildt fede puder! du må meget gerne sende mønsteret til mig, da jeg står og skal i gang med to :-) min mail er natja@thorden.dk

    Kh Natja

    SvarSlet