søndag den 24. februar 2013

DIY // hæklet suttesnor med trekanter


På opfordring har jeg nu kastet mig ud i at lave en DIY til suttesnoren med trekanter. Jeg vil gerne lægge ud med at sige, at det ikke er et mønster for begyndere, da der er rigtig mange farveskift. Det er meget muligt, at man kan få et lignende mønster på en mere simpel måde, men det her var hvad jeg kom frem til, og det vil jeg selvfølgelig gerne dele med jer.


Hvis du laver noget ud fra mønsteret, så læg endelig en kommentar, så jeg kan linke til dig :-) Moster Marie har lavet sin egen variation inspireret af mit mønster.


Materialer
hæklenål str. 2
bomuldsgarn i 3 farver - jeg har brugt Søstrene Grenes i str. 2,5-3
rund elastiksnor, 16 cm
seleclips, hullets bredde er 2,5 cm


Fremgangsmåde
Jeg har lavet en skitse over hvilken rækkefølge farverne skal komme. Læg mærke til, at farve B både kommer som nr. 1 og 3 i starten samt nr 9 og 11 i slutningen. Så passer det i farverne, når der laves ombuk elastik og clips. Dette mønster giver en suttesnor på lige under 22 cm, der er den tilladte længde, så babyen ikke kan få den viklet rundt om hovedet.



Selve mønsteret er en sekvens af 5 rækker, der gentages. Jeg skriver her sekvensen ned 2 gange, da der er lidt variation i de første par rækker. Efter hver række laves en luftmaske til at vende med og arbejdet vendes.

rk. 1 - 7 lm i farve B + 1 lm til at vende i farve B
rk. 2 - 7 fm i farve B + 1 lm i farve B
Fra række 3 hækles igennem begge løkker.
rk. 3 - 4 fm i farve B, ved 5. maske laves hårdt farveskift, som det ses på billedet herunder. Der startes med farve B og sluttes med farve A. Træk garnet i farve B om på forsiden så du har det liggende på bagsiden, når arbejdet vendes. Husk dette efter alle farveskift. 2 fm i farve A + vend med lm i farve A.


I kan se en detaljeret guide til farveskiftet her hos Lutteridyl. Jeg bruger fremover betegnelsen at starte med en farve, det er den farve du trækker igennem først (grå på billedet). At slutte med en farve er den der bruges til sidste gennemtrækning (lilla på billedet).

rk. 4 - 2 fm i A, 1 fm i A hvor der også hækles rundt om den løse snor i farve B. Så undgås en vrangside med lange tråde (se forskellen på billederne herunder). Farveskift start med A (hækl også her rundt om den løse snor i B) og slut med B. 1 fm i B hvor der hækles rundt om A, 2 fm i B, vend med B.


rk. 5 - Farveskift start med B slut med A, 6 fm i A, vend med A.
rk. 6 - 6 fm i A, farveskift (kun første gang: der hækles rundt om garnet i B) start med A slut med B, i lm i B.
rk. 7 - 7 fm i A, hvor der hækles rundt om B i de første 2 masker, hvorefter B trækkes om på forsiden, vend med A
rk. 8 - 4 fm i A, farveskift start A slut B, træk A om på forsiden, 2 fm i B, vend med B
rk. 9 - 2 fm i B, 1 fm i B hvor der hækles rundt om det løse garn i A, farveskift start B slut A hvor der hækles rundt om det løse garn i A, 1 fm i A hvor der hækles rundt om det løse garn i B, træk B om på forsiden, 2 fm i A, vend med A
rk. 10 - farveskift start A slut B, 6 fm i B, vend med B. Klip A garnet af.

Gentag nu fra række 6-10, bare med andre farver. Den farve der står som A er nu B, og B er nu C.
Den aller sidste række der laves, skal være helt ensfarvet i farve B.

Hæft de løse ender. Man kan være lidt taktisk og gøre mønsterets kanter skarpere ved at hæfte enderne langs de skrå kanter, og kører over de steder, hvor garnet i den anden farve titter ud.
Nu skal elastik og seleclips monteres.
Bind et råbåndsknob på elastikken og stram rigtig godt til. Klip herefter enderne til, så der er et par mm ind til knuden.

Elastikken og seleclipsen syes fast i hver sin ende (Billedet er lige fra et andet mønster men princippet er det samme).

Et stk. færdig suttesnor.
Mønsteret er kun til privat brug og må ikke sælges. Det er ikke tilladte at udgive mønsteret uden min tilladelse, ej heller at sælge produkter lavet ud fra mønsteret.

10 kommentarer:

  1. Nu spørger jeg igen, eftersom du slettede min sidste kommentar.
    Har du set dem fra Sebra? De ligner nemlig dine meget, så tænkte du havde fået inspiration derfra? Det er jo ingen skam :)

    http://www.babysverden.dk/83+M506658686fe.html?&tt_products%5BbackPID%5D=115&tt_products%5Bcat%5D=66&tt_products%5Bproduct%5D=1063

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Katrine. Da din sidste kommentar var som "anonym" og uden noget navn i selve beskeden regnede jeg med at det var spam. Jeg får en del spamkommentarer, som jeg bare sletter, da jeg ikke synes de skal ligge og fylde. Jeg har overvejet at fjerne muligheden for at kommenterer som "anonym" for at undgå så meget spam, men vil jo også gerne have at så mange som muligt har mulighed for at kommenterer - også de der ikke har google profiler.

      Jeg synes bestemt ikke der er nogen skam i at blive inspireret af det andre laver, tvært imod! Det er jo netop det gode ved blogs at man kan få ideer hos hinanden og udvikle nye ting ud fra det. Det er dog ikke tilfældet i denne situation med den suttesnor du linker til, men den er også fin :-)

      Slet
  2. De er super fine - og sikke en FANTASTISK DIY, Marie :) Virkelig sejt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Mette :-) Se lige at få guiden prøvet af ikke ;-)

      Slet
  3. Hej Marie.
    Hvor er de bare fede.
    Går i gang med det samme, og mon ikke det bliver til min egen om et par år.

    Velig hilsen
    Mille.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mon det er lykkedes dig at få lavet en suttesnor? Så vil jeg i hvert fald gerne se med og linke til dig. mvh marie

      Slet
  4. Hej Marie.
    Tak for god inspiration! Jeg har forsøgt - ikke det hele så vellykket som dine, men man starter jo et sted : http://moster-marie.blogspot.dk/2013/09/suttesnor.html

    SvarSlet
  5. Virkelig flotte. Jeg kaster mig nu ikke ud i så avanceret et projekt, men har tænkt mig at lave en suttesnor ved meget simpelt hækling. Jeg vil dog høre hvor du har købt klemmen eller hvad den hedder, har hørt at de skal have en vis størrelse ellers kan de være farlige for børnene.

    På forhånd tak for hjælpen.
    /Annette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Annette :-) Jeg var faktisk ikke klar over at der var nogle der ikke var sikre :-( Men de er jo også syet fast til snoren? De her er købt på trendsales for et stykke tid siden. Prøv at søge på selecklips.

      Slet
  6. 👏 ser svært ud med farve skift selvom fin diy

    SvarSlet