tirsdag den 12. november 2013

DIY // Barnevognskæde med kugler // Opdateret





Et af mine mest læste indlæg, er indlægget med min hæklede kuglekæde til barnevognen. Jeg har nu justeret lidt i opskriften, og det skal i selvfølgelig også have glæde af. Hvis du bruger min guide, så læg endelig en kommentar, så jeg kan linke til dig :-)


Materialer
garn i 5 farver str 8/4
hæklenål 3,5
2 seleklips
5 styropkugler diameter 3,5 cm. Alternativt kan benyttes bamsefyld.

Fremgangsmåde
Start med en magisk ring på 6 masker
1. omg. tag ud i alle masker (12)
2. omg. tag ud i hver 2. maske (18)
3. omg. tag ud i hver 3. maske (24)
4. omg. tag ud i hver 4. maske (30)
Hæft den løse ende
5.-8. omg. 1 fm i alle masker (30)
fyldt styropkuglen i.
9. omg. tag ind i hver 4. maske (24)
10. omg. tag ind i hver 3. maske (18)
11. omg. tag ind i hver 2. maske (12)
skift farve til kædefarven
12. omg. tag ind i alle masker
tag ind 2 gange (4)
Hæft de to løse ender
fortsæt med at lave 10 fm, 1 km, luk af.
Den sidste ende skal ikke hæftes, da den skal bruges til montering på snoren.

Lav 5 kugler efter ovenstående opskrift.



Snoren hækles ved at starte med en magisk ring på 4 masker. Det er lidt bøvlet at starte med en magisk ring med så få masker, men resultatet bliver rigtig fint. Herefter hækles bare rundt indtil kæden har den ønskede længde. Det passer med, at kæden skal være ca. 60 cm når den strækkes ud. Luk af og hæft ende.


Sy kuglerne på kæden, find først midten og sy dem derefter på med 7 cm mellemrum.

Klipsene monteres med et simpelt løbeknob, så kædelængden kan justeres. 


Her er så det færdige resultat. Denne fine kæde skal hjem til Emilie, der venter en lille dreng til januar.

Opskriften er kun til privat brug og må ikke sælges. Det er ikke tilladte at udgive opskriften uden min tilladelse, ej heller at sælge produkter lavet ud fra opskriften.

16 kommentarer:

  1. Den er rigtig fin. Måske jeg skal kaste mig ud i det hækleprojekt. Hilsen Line.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Line :-) det synes jeg bestemt du skal gøre!

      Slet
  2. Hvor er det en god ide - måske jeg skulle lave sådan en til han der snart kommer til verden.
    Hilsen Heidi

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja heidi! glæder mig til at se hvad du får lavet :-)

      Slet
  3. Sikke fint det er. Jeg skal til julefrokost hvor teamet er kugler! Jeg påtænker at lave en masse af disse fine kugler og enten lave en fed halskæde eller sy dem på en kjole. Tak for opskriften.
    Mvh. Michelle Douglas

    SvarSlet
  4. Quel dommage : je ne peux traduire

    SvarSlet
    Svar
    1. I'm sorry. Maybe i can translate to english if it will help you?

      Slet
  5. Me gustan los pompones Mari. Pero no entiendo como se hacen. Me gustan.

    SvarSlet
  6. Er det også fastmasker du bruger til kæden? Synes ikke rigtig at mit forsøg bliver til en snor :)

    SvarSlet
    Svar
    1. fastmasker hvor jeg kun hækler igennem yderste løkke.

      Slet
  7. How do you translate to English. Love the pattern!

    SvarSlet
  8. Kære Marie,

    Tak for fin opskrift – jeg har linket til dig her: http://detbedstejegved.dk/?p=967

    KH Tine

    SvarSlet
  9. Hej Marie
    Tak for dine gode hækleopskrifter! Jeg har netop kastet mig ud i hækling og synes det er så sjovt. Din side har været en stor hjælp undervejs.
    Jeg står nu og vil videre til næste projekt – en barnevognskæde til min veninde.
    Jeg har forsøgt at lave kuglerne og alt går godt indtil jeg skal begynde at indtage maskerne. Kuglen bliver hel og maskeantallet passer, men de fine lige linjer i kuglen ophører ved “indtagningsrunderne” og kuglen bliver ujævn eller rodet at se på i den ende. Ved du hvad jeg gør galt?
    Jeg håber, at det giver mening. Jeg ville gerne have taget er billede af dem, hvis jeg kunne have vedhæftet dem her.
    Jeg håber, at du kan hjælpe mig. Og igen tak for en rigtig god side.
    Vh Maja

    SvarSlet