mandag den 9. december 2013

DIY // uro med hæklede kugler

Hvis du bruger min opskrift, så skriv endelig en kommentar her på indlægget, så linker jeg til dig :-)

Materialer
Bomuldsgarn str 8/4, jeg har brugt 3 farver.
Hæklenål str 3,5
Tyk ståltråd til ringen
Styropkugler i 3 størrelser, så kuglerne bliver helt runde.
Stoppenål til at hæfte enderne
Omgangsmarkør, f.eks. en hårnål.



Fremgangsmåde
Der skal hækles følgende dele: ring, kugler, ophæng og snor til ophæng.

Ring
Start med en magisk ring på 6 masker.
Form en ring med en diameter på 22 cm i kraftigt ståltråd, og stik stråltrådsringen igennem den magiske ring, så der hækles rundt om ståltråden, se billedet herunder. Du hækler bare rundt indtil hele ståltrådsringen er dækket.

Ophæng
Lav 3 snore i 3 forskellige farver på følgende på: Slå 90 lm op, vend med en lm, 90 fm tilbage og luk af. 
Monter de 3 snore på den hæklede ring, med lige stor afstand.

Lav en manchet til at samle de 3 snore: slå 3 lm op, *1 lm til at vende, 3 fm* gentag ca 15 gange (indtil den passer rundt om snorene), sy den sammen, rundt om snorene som på billedet herunder.
Den sidste snor, der stikkes igennem løkkerne fra de 3 farvede snore laves af 60 lm, 1 lm til at vende, 60 fm tilbage, luk af.


Kuglerne
4 små
2 mellem
2 store
Kæderne af luftmasker laves i forskellige længder. Du kan sætte kuglerne fast på ringen med knappenåle inden du monterer dem, for at se om længderne passer

Lille kugle (styropkugle med diameter 2,5 cm som fyld)
Start med en magisk ring på 6 masker
1. omg. tag ud i alle masker (12)
2. omg. tag ud i hver 2. maske (18)
3.-5. omg 1 fm i alle m (18)
Hæft den løse ende
fyldt styropkuglen i.
6. omg. tag ind i hver 2. maske (12)
7. omg. tag ind i alle masker (6)
sy hyllet sammen
lav en kæde af luftmasker

Mellem kugle (styropkugle med diameter 3,5 cm som fyld)
Start med en magisk ring på 6 masker
1. omg. tag ud i alle masker (12)
2. omg. tag ud i hver 2. maske (18)
3. omg. tag ud i hver 3. maske (24)
4. omg. tag ud i hver 4. maske (30)
Hæft den løse ende
5.-8. omg. 1 fm i alle masker (30)
fyldt styropkuglen i.
9. omg. tag ind i hver 4. maske (24)
10. omg. tag ind i hver 3. maske (18)
11. omg. tag ind i hver 2. maske (12)
12. omg. tag ind i alle masker (6)
sy hyllet sammen
lav en kæde af luftmasker

Stor kugle (styropkugle med diameter 4,0 cm som fyld)
Start med en magisk ring på 6 masker
1. omg. tag ud i alle masker (12)
2. omg. tag ud i hver 2. maske (18)
3. omg. tag ud i hver 3. maske (24)
4. omg. tag ud i hver 4. maske (30)
5. omg. tag ud i hver 5. maske (36)
Hæft den løse ende
6.-7. omg. 1 fm i alle masker (36)
fyldt styropkuglen i.
8. omg. tag ind i hver 5. maske (30)
9. omg. tag ind i hver 4. maske (24)
10. omg. tag ind i hver 3. maske (18)
11. omg. tag ind i hver 2. maske (12)
12. omg. tag ind i alle masker (6)
sy hyllet sammen
lav en kæde af luftmasker



Montering
Sæt kuglerne fast  på ringen med knappenåle, så du kan se om længden på snorene passer. Der skal være balance i uroen, så ringen er vandret. Når kuglerne hænger som det ønskes, syes de fast på ringen, og så er uroen færdig.


Opskriften er kun til privat brug og må ikke sælges. Det er ikke tilladte at udgive opskriften uden min tilladelse, ej heller at sælge produkter lavet ud fra opskriften.

12 kommentarer:

  1. Gentager det gerne: Den ser så brand godt ud Marie!

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt i orden med gentagelser, så længe det er ros ;-)

      Slet
  2. Åh hvor er den flot og en brand sød idé til de mindste! Mon ikke jeres lille guldklump beundrer den hver gang han vågner.

    SvarSlet
    Svar
    1. Asle har beundret den meget! Men kun fra afstand, til hans store utilfredshed - den skulle nemlig hjem til en anden lille bebs ;-)

      Slet
  3. Nøj, den er fin :) Den ser også ud til at være rimelig simpel at lave. Jeg er ret vild med din måde at samle snorene for oven på. Jeg har selv bøvlet en del med at finde en god løsning, der ser ordentlig ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er ret simpel ja! Jeg går meget ind for at få ting til at se ud af meget med simple virkemidler. Det glæder mig, hvis du kan bruge min måde at lave samlingen på. Manhetten holder sammen på det hele. Sy evt. sting ind igennem snorene når du lukker manchetten, så snorene ikke glider rundt.

      Slet
  4. jeg er lidt i tvivl om hvad du mener med at man skal lave en kæde af luftmasker efter man har syet kuglen sammen??? Vil du uddybe det ;0))) TAK ;0))

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej :-) først syr man hullet sammen med tråden, så det bliver pænt og lukket. Men du skal ikke klippe tråden af. Find i stedet en tilfældig løkke i toppen af kuglen, hvor du stikker hæklenålen igennem, og trækker tråden igennem (ikke helt igennem - bare så der kommer en maske). Fra denne maske kan du så fortsætte på rækken af luftmasker. Prøv at sidde med det, og se om du så kan få det til at give mening ;-)

      Slet
  5. Hej Marie. Rigtig fint uro, og jeg er igang :-) Men... jeg er ikke helt med på hvordan du hækler omkring ståltråden - tror du, at du kan prøve at beskrive det lidt mere? mvh farmor

    SvarSlet
    Svar
    1. hej. Jeg starter bare med at lave en magisk ring rundt om ståltråden, og derfra hækler jeg rundt med fastmasker, hvor jeg kun hækler igennem yderste løkke. Giver det bedre mening nu?

      Slet
  6. Hej Marie. Tak for dit svar, det hjalp. mvh farmor

    SvarSlet
  7. Hvor har du købt styropkuglerne?

    SvarSlet